LESFASEN
| |
Groep:
|
5
|
OrganisatieWat moet er van tevoren worden klaargezet?
Welke organisatievorm hanteer je m.b.t. de groepering van de kdn?
Wanneer laat je welk beschouwingsmateriaal zien?
Hoe komen de kids aan hun materiaal en gereedschap?
|
Er moeten voldoende kranten in het lokaal aanwezig zijn. Ook de A3 vellen papier klaar. Er wordt van te voren gekeken of er nog genoeg vetkrijt in de bakjes zit. Zo niet, dan wordt er van te voren nieuwe doosjes uit het magazijn gehaald.
Het voorbeeld wordt voor het begin van de les bekeken. Daarna worden alle materialen uitgedeeld door de klassendienst. Eerst worden de kranten uitgedeeld, daarna de vellen en tot slot de doosjes met vetkrijtjes.
Deze worden eerlijk verdeeld.
|
Oriƫntatie
Hoe wordt de les ingeleid?
Wat zijn je vragen en antwoorden bij het beschouwingsmateriaal?
Hoe luiden de instructies waarmee je ze aan het werk zet en wat laat je daarbij zien?
|
De les wordt ingeleid met het werkthema van deze week: Eten. Eerst wordt er rondgevraagd wat de leerlingen lekker vinden en wat niet. Er worden vragen gesteld bij het beschouwingsmateriaal. ( zie basisplan, beschouwing ) Stap voor stap wordt er uitgelegd wat er gedaan moet worden en hoe ik het wel hebben.
|
Uitvoering
Welke reflectievragen stel je de kinderen tijdens de begeleiding?
Waarmee verwacht je dat ze hulp nodig hebben?
Welke minimumeisen hanteer je (zie doelen) tijdens de begeleiding?
|
Wat ga je tekenen? Hoe zorg je ervoor dat alles netjes overloopt? Welke kleuren ga je gebruiken? Is het getekende realistisch met de werkelijkheid?
De minimumeisen zijn dat er duidelijk kan worden aangetoond wat er getekend is. Ook het kleurgebruik is belangrijk.
|
Nabeschouwing
Hoe organiseer je de overgang werk nabeschouwing?
Waar laat je (welk) werk en kinderen?
Welke vragen stel je of welke kijkopdrachtjes geef je om met de kinderen te zien of de doelen zijn bereikt?
|
De leerlingen zitten al standaard in groepjes van 4. Als zij elkaars werk gaan bekijken lopen zij groepje voor groepje naar een ander groepje. Er wordt afgesproken dat alle tekeningen op tafel blijven liggen. Je komt niet aan andermans tekening. Pas als het aangegeven wordt dan mag je naar een ander groepje. Als er leerlingen vragen hebben dan mag je die stellen door je vinger op te steken.
|
Accenten of opmerkingen
Op welke manier besteed je aandacht aan de leeftijd en de verschillen tussen kinderen? Wat verwacht je op het gebied van samenwerking en zelfstandigheid?
|
Kinderen met een andere afkomst tekenen misschien wel andere producten die wij in Nederland niet goed kennen. Hierbij wordt extra aandacht aangeven door er over te praten, zo leer je van elkaars culturen. Tijdens het opruimen worden de tekeningen op een stapeltje gelegd en de leerkracht haalt ze op. De vetkrijtjes halen de klassendienst op en brengen die naar mijn bureau. De kranten worden door alle leerlingen netjes opgevouwen tot een mooie stapel. Ook dit halen de klassendienst op en bergen het op de juiste plaats terug
|
Geen opmerkingen:
Een reactie posten