Basisplan:
Gegevens:
Sectie: Beeldend Onderwijs
Aantal leerlingen: 24
Groep: 5
Opdracht:
De leerlingen ontwerpen op een blad het eten wat zij lekker en niet lekker vinden. Dit wordt voor de helft getekend. De leerlingen laten de counteren van de objecten netjes en duidelijk in elkaar overlopen.Betekenis:
De leerlingen werken deze week met het thema eten. De leerlingen onderscheiden bij deze opdracht het eten wat lekker en niet lekker gevonden wordt. Vele leerlingen zullen de associatie in hun hoofd maken met gezond en ongezond. Iedereen vindt patat, chips en snoep lekker, en vele vinden de diverse groentesoorten niet lekker.Activiteiten:
De leerlingen vormen in groepjes van 4 eerst letters van woorden die met eten te maken hebben. Er worden foto’s gemaakt en ontwikkeld. Daarna gaan de leerlingen aan de slag met de opdracht die uitgelegd is.Tenslotte kijken de leerlingen bij elkaar en bekijken goed hoe de andere leerlingen iets hebben gemaakt waardoor jij weer nieuwe tips en ideeën krijgt om het de volgende keer te doen
Vorm:
De leerlingen leren dat je bij deze opdracht moet denken aan verschillende beeldaspecten. Hierbij wordt gedacht aan kleur en vorm. De kleuren en de vormen van de getekende objecten moeten realistisch zijn met de werkelijkheid.Materiaal:
De leerlingen gaan alles tekenen met vetkrijt. Zij mogen wel eerst de contouren lichtjes met een grijs potlood maken.
Uiteraard krijgen de leerlingen ook nog een wit A3 vel.
Beschouwing:
Er is een voorbeeld gemaakt en dat wordt bekeken in de klas. Bij het bekijken van de tekening worden de volgende vragen gesteld:· Welke vorm zie je?
· Wat valt er het meeste op?
· Zie je wat er getekend is?
Werkwijze:
De leerlingen leren dat als je met vetkrijt werkt ook altijd een krant onder je vel moet neerleggen. De leerlingen leren ook dat als je er met je vinger er overheen gaat dat je het dan gaat uitvegen.
Onderzoek:
De leerlingen onderzoeken dat je dus verschillende objecten van eten kunt tekenen. Aan de hand van elkaars tekeningen leren de leerlingen ook hoe je het ook anders zou kunnen aanpakken.
Geen opmerkingen:
Een reactie posten